Wat is elektronisch schakelen?

Sinds 2008 rijden pro-tour teams met elektronisch schakelen rond. Eerst voorzichtig, met enkele renners in hun team, maar inmiddels zijn er volledige teams uitgerust met elektronisch schakelsysteem.

Verschillen

Qua uiterlijk zijn er niet zoveel verschillen. Cassette's en dergelijke zijn identiek. De accu zit onder de bidonhouder en de voorderailleur is smaller. Bij het ‘gewoon’ schakelen is deze namelijk iets breder, om ervoor te zorgen dat de ketting niet tegen de derailleur gaat aanlopen bij een wat minder ideale kettingpositie. De elektronisch variant is smaller, gewoon omdat deze perfect schakelt.

Ook terugschakelen gaat erg intelligent. Zonder elektronisch schakelen, schakel je meestal in twee stappen bij het opschakelen (naar een groter tandwiel gaan). Eerst schakel je een beetje te ver, zodat de ketting mooi op het tandwiel kan 'vallen' als het ware. Vervolgens laat je de shifter weer iets vieren, waardoor het geheel op spanning komt en de ketting op zijn plaats blijft. Elektronisch gaat dit hetzelfde, maar dan sneller en preciezer.

Een risico is dat je opeens niet meer kunt schakelen, omdat de accu leeg is. Shimano meldt echter dat je met een volle accu minstens 2000 km moet kunnen fietsen. De praktijk leert dat je dit aantal ruimschoots overtreft (tot het dubbele en meer). De kwestie lijkt dus eerder te zijn dat je niet vergeet waar je de lader opbergt, je zal hem immers niet vaak nodig hebben.

Kado tip!

 

Geef een Fietsen en Koffie Kadobon kado.

 

Vanaf € 5,- tot..?
 

Openingstijden

Maandag 08.00 - 18.00 uur
Dinsdag 08.00 - 18.00 uur
Woensdag 08.00 - 18.00 uur
Donderdag 08.00 - 18.00 uur
Vrijdag 08.00 - 21.00 uur
Zaterdag 09.00 - 17.00 uur

► Lees meer...

Over fietsen